Enorm potential att bli självförsörjande på el genom solceller och batterilager

På Solelgrossisten har samtliga medarbetare en bakgrund inom solceller, som exempelvis montörer, och vet vad de talar om när kunderna ringer och vill ha förslag på lämpliga lösningar.

För att lyckas långsiktigt som installatör och återförsäljare i den snabbväxande solelsbranschen gäller det att hitta rätt grossist redan från början. En som både levererar rätt produkter och är en trygg kunskapspartner på vägen. Solelgrossisten, nu en del av Ahlsellkoncernen, satsar stort på att skapa ett heltäckande koncept där allt ska gå att hitta under ett och samma tak för både små och stora solcellsprojekt.

Det är strålande tider för alla som jobbar inom solcellsbranschen. Alla vill täcka taken med solceller, från småhusägare till kommersiella fastighetsägare och bostadsrättsföreningar. De senaste årens pristurbulens på el och den kommande stora elektrifieringen har gjort att allt fler inser värdet av att producera sin egen el och använda batterilager för att trygga upp sin verksamhet. Och senast år 2028 ska alla nya byggnader ska vara utrustade med solpaneler, enligt ett beslut i EU-parlamentet. Exakt hur det kommer att se ut på nationell nivå är ännu inte beslutat.

bild
Solelgrossisten har haft en lysande tillväxt sedan starten 2014. Idag är det skånska företaget en av landets ledande grossister inom solel. Målet är att göra alla sina kunder till kunskapsproffs genom nära support, utbildningar och smarta egenutvecklade IT-verktyg.

Så vad kan gå fel om man som företag redan är, eller vill bli, återförsäljare eller installatör av solceller och batterier? Ja, en hel del, menar Mikael Wanland, försäljning- och marknadschef på Solelgrossisten:

- Vem som helst som jobbar med byggnation och elinstallation kan ju i teorin slänga upp en samling solpaneler på ett tak och få det att fungera. Men att få dem att sitta fast på taket i 40 år utan att blåsa av och inte orsaka problem för slutkunden är en annan femma. För det krävs specialkunskaper om både installation och dimensionering, vilket enligt min erfarenhet tyvärr ofta saknas hos många nya aktörer på marknaden.

Han tar upp skräckexempel där kunder fått sina nylagda tak helt förstörda när montörer skruvat rakt igenom tätskikt och orsakat vattenläckage. Eller inte förstått sig på att göra de nödvändiga snö- och vindlastberäkningarna som krävs.

- Ingen ny aktör kan ju veta allt från början, så jag vill inte komma med några pekpinnar här. Många blir överrumplade av den komplexitet som faktiskt finns på området. Och det gäller såväl små som stora företag. På Solelgrossisten hjälper vi kunderna att undvika de vanligaste fällorna på området, man skulle kunna kalla oss en kunskapsgrossist. Förutom att sälja bra produkter utbildar och vägleder vi och finns där för kunden under hela projektets gång, säger Mikael Wanland.

bild
Mikael Wanland, försäljning- och marknadschef på Solelgrossisten.

Starka ägare en trygghet för kunden

En viktig del när det gäller solelslösningar som många återförsäljare och installatörer kanske inte tänker på är vikten av att handla från ett företag med långsiktiga och trygga ägare. Eftersom de inköpta solpanelerna lär sitta i 30 år eller mer på slutkundens tak är det ju bra om grossisten man köpte dem ifrån finns kvar även då. Och få företag har en lika solid och finansiellt stark ägare som Solelgrossisten. I december 2022 gick Ahlsell Sverige AB in och köpte hela företaget som nu är en fristående enhet i en koncern med över 6000 anställda och en omsättning på 40 miljarder kronor.

- Det är ett jättebra upplägg, vi kompletterar varandra och delar oftast samma kundbas. Och för kunden skapar det trygghet, de vet att vi finns kvar länge framöver och kan checka av den boxen i val av grossist. Vi ser ju nu tyvärr att inte alla nya aktörer lyckas och långsiktighet är a och o i den här branschen, säger Mikael Wanland.

Solelgrossisten startade sin verksamhet redan 2014, just när marknaden för solceller så sakta började ta fart. Efter några år som en av Skånes första solcellsinstallatörer bytte företaget fot och blev grossister på heltid. Idag har man kontor i såväl Malmö/Lund, Helsingborg, Göteborg och Stockholm, men basen är och förblir i lilla Tomelilla på Österlen.

- Det passar oss bra. Även om vi nu finns och jobbar över hela Sverige är vi i grunden det lilla kunniga lokala företaget där alla medarbetare har praktiskt erfarenhet av solceller i någon form och vet vad de talar om. Vi vill vara ett bollplank för kunderna att diskutera med lika mycket som grossister och försöker exempelvis besöka våra kunder så ofta det går. Teamssamtal i all ära, men inget slår ju att komma ut till en kund med en påse bullar och diskutera på plats, säger Mikael Wanland.

Den praktiska erfarenheten som installatörer har företaget tagit med in i sin stora utbildningssatsning. Utbildningarna sker både på plats i Tomelilla och genom olika webinars. Det kan handla om allt från montageteknik till hur Solelgrossistens egenutvecklade kalkylverktyg fungerar, ett IT-verktyg som hjälper kunden från start till mål med såväl projektering som produktval och kundofferter, berättar Mikael Wanland:

- Tanken är att skapa ett heltäckande koncept där våra kunder kan hämta allt som behövs från ett och samma ställe så att deras arbete blir så enkelt, snabbt och sömlöst som möjligt. Från utrustning och produkter i vår välsorterade webshop till praktiska utbildningar och konsulttjänster.

Kommersiella fastigheter och industrier

Ett kundsegment som blir allt viktigare för Solelgrossisten är kommersiella fastigheter, industrier och bostadsrättsföreningar.

- Där finns en enorm potential för solenergi. Ta bara alla lagerlokaler och fastigheter med stora platta tak där man i bästa fall kan få elräkningen nollad med hjälp av solceller och batterier. Att bli mer självförsörjande på el kan liknas vid ett slags bundet bolån för ens elförbrukning. Det ger en ökad trygghet och kontroll över företagets elförbrukning i en tid där elpriserna väntas variera allt mer och behovet av energieffektivisering ökar, säger Mikael Wanland

Och framöver kommer just batterilager att spela en allt större roll för företagen, menar han. De kan exempelvis hjälpa företag att kapa effekttoppar och undvika dyrare effektabonnemang och jämna ut elpriserna under dygnet. Dessutom blir det enklare att tjäna pengar på frekvensmarknaden med batterier, något som idag generar goda intäkter åt många företag och gör återbetalningstiden kort.

E-post: mikael.wanland@solelgrossisten.se

Besök Solelgrossistens hemsida HÄR!

 

bild