Soldriven terrängbil avslutade imponerande provkörning på 1000 kilometer genom Nordafrika

Stella Terra är utrustad med ett laddningsbart litium-jonbatteri, vilket gör att den kan fungera i mindre soliga klimat, även om det påverkar räckvidden. De inbyggda solpanelerna genererar tillräckligt med elektricitet för matlagning och laddning av enheter som telefoner och kameror. Foto: Eindhovens Universitet, Nederländerna, kredit: Bart van Overbeeke

En revolutionerande soldriven terrängbil, känd som Stella Terra, har nyligen avslutat en ansenlig provkörning som sträckte sig över 1 000 kilometer genom Marocko och Sahara. Denna tvåsitsiga bil, skapad av studenter vid Eindhovens tekniska universitet, har bevisat sin förmåga att köra terrängkörning över långa sträckor utan att behöva laddas.

Stella Terra, som drivs av solenergi samlad in av flera solpaneler på dess tak, överträffade förväntningarna under den utmanande resan, som inkluderade varierande terräng och en omfattande testning av dess lätta konstruktion och aerodynamik.

Bilen har imponerande prestanda med en topphastighet på 145 km/h, en vikt på endast 1 200 kg (1,2 ton).

Före all konkurrens

Teamchefen för Solar Team Eindhoven, Wisse Bos, framhåller att Stella Terra representerar ett teknologiskt framsteg som ligger ett decennium före all konkurrens på marknaden. Han beskriver projektets utmaningar med att förena terrängkörningens tuffa förhållanden med effektivitet och låg vikt, och säger: "Vi tänjer på teknikens gränser."

En grupp studenter

Projektet bakom Stella Terra bestod av 22 studenter som tog ett års ledigt från sina studier för att förverkliga sin vision. Under den drygt två veckor långa provkörningen genom Nordafrikas utmanande landskap, från Tanger till Sahara, stötte de på tekniska utmaningar. Trots att styrsystemet på den olivgröna terrängbilen tappade kontakten i vissa delar av resan, kunde dessa problem snabbt lösas av tekniska chefen Bob van Ginkel.

Van Ginkel uttryckte sin förhoppning om att Stella Terras framgång kommer att inspirera stora biltillverkare som Land Rover och BMW att överväga hållbara innovationer. Han poängterade att bilen, tack vare sin lätta konstruktion, visade sig vara mycket komfortabel i terrängkörningsförhållanden och hade förmågan att undvika fastkörning.

Den anpassade omvandlaren för solpanelerna på Stella Terra har bevisat sig vara mycket effektiv med en omvandlingsgrad på hela 97 procent, vilket innebär att den nästan fullständigt omvandlar solljus till elektrisk energi. Bilen var betydligt mer effektiv än ursprungliga förväntningar och överträffade förväntningarna genom att vara en tredjedel mer effektiv än planerat. Stella Terra banar vägen för en mer hållbar framtid inom fordonsindustrin och bevisar potentialen hos soldrivna terrängfordon.

Källa: Solar Team Eindhoven, Eindhovens Universitet