Den senaste solbilen från Vattenfall Solar Team kallas NunaX. Den är mindre, lättare och mer effektiv än tidigare solbilar och konstruerad för att utnyttja vinden som ger en extra skjuts. Bilen drivs både av solenergi och lite vindenergi. Med NunaX hoppas teamet ta hem världsmästartiteln för åttonde gången vid Bridgestone World Solar Challenge som ska genomföras i oktober i Australien.
Efter över ett år av arbete med design och konstruktion står bilen färdig – NunaX, den allra senaste tävlingssolbilen som Vattenfall Solar Team byggt med egna händer. Detta är en milstolpe för teamets 16 medlemmar som samtliga är studenter vid Delfts tekniska universitet och som gör uppehåll i sina studier i minst 18 månader för att kunna delta i Bridgestone World Solar Challenge i Australien. En sträcka på 3 000 km körs i Australiens obygder i hopp om att nå målet på kortast möjliga tid.
Senast vann studenterna VM tack vare en innovativ och mindre bil. Studentteamet har lyckats göra sin nya bil något lättare, mindre och mer effektiv än tidigare. Den väger bara 133 kg och ser ut att bli den minsta och lättaste bilen någonsin. Man har också monterat en liten vinge på bilen i precis rätt läge för att dess solpaneler ska kunna fånga upp så mycket solljus som möjligt.
Fakta
Om bilen
- NunaX är den minsta och lättaste (133 kg) bilen hittills.
- Bilen är extremt strömlinjeformad. Backspegeln på en vanlig personbil erbjuder större luftmotstånd än hela NunaX.
- Solpanelen består av galliumsolceller som vanligen används inom flyg- och rymdindustrin. De är mycket effektivare än de kiselceller som man ser på hustak.
Om teamet
- Vartannat år bildas ett nytt Vattenfall Solar Team med 16 ambitiösa studenter från Delfts tekniska universitet som gör uppehåll i sina studier i minst 18 månader för att delta i Bridgestone World Solar Challenge.
- Teamet har sponsrats av Vattenfall redan från början. Vattenfalls mål är att göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation, och Vattenfall Solar Team visar att detta är fullt möjligt.