Hjälp med solceller

Nyligen lanserades solcellskollen.se, som ska hjälpa konsumenter att se hur man kan investera i solceller. Webbplatsen har delvis möjliggjorts genom det pris upphovsmännen fick vid idétävlingen SOLution Göteborg som RISE var med och arrangerade i november.

Juryns motivering från tävlingen:

”En mycket bra pitch från ett energifyllt team. Vi gillar att fler konsumenter motiveras att använda solceller. Det finns en tydlig affärsmodell och vi ser stora möjligheter att nå ut med budskapet till en stor publik via till exempel sociala medier”.

Tävlingen var en del av en förstudie på temat idétävling och solenergi som RISE genomförde tillsammans med Chalmers Ventures, Hållbar utveckling Väst och Business Region Göteborg med stöd av Västra Götalandsregionen, Energimyndigheten och Energiforsk.

Det övergripande syftet med eventet är att sammanföra människor och skapa goda förutsättningar för kreativt samarbete för att på så sätt öka inflödet av idéer och innovationstakten i samhället.

– Utvecklingen av teknik, affärsmodeller etcetera, för att bättre ta tillvara solenergin, går fort men behöver gå ännu fortare, säger Peter Kovacs, expert på solenergi vid RISE.

– Det finns otroligt stor potential i att ta vara på energin från solen men än så länge skrapar vi bara på ytan av den potential som finns.