Utbyggnaden av solceller i Skåne har börjat gå långsammare och vindkraften förändras bara marginellt. Samtidigt har solkraften nu större installerad effekt i Skåne än vindkraft och avståndet har ökat. Det framgår av rapporten Vår framtid från Sparbanken Skåne, som belyser utvecklingen i regionens klimatomställning.
Trenden med en avmattning i förnybar energi syns både i Skåne och i landet som helhet. Till skillnad från riksnivån har Skåne dock i dag mer installerad solkraft än vindkraft. Solkraften gick om vindkraften i regionen under 2023 och under 2024 ökade skillnaden ytterligare, enligt statistik från Energimyndigheten som presenteras i rapporten.
Vid det senaste årsskiftet fanns 799 MW solceller installerade i Skåne, jämfört med 642 MW vindkraft. På nationell nivå är vindkraftens installerade effekt nästan fyra gånger högre än solkraftens.
– Solkraften är stark i Skåne, både på privatsidan och bland företag. Vi ser nu att utbyggnadstakten avtar men det gäller i hela riket. Lägre elpriser har gjort investeringskalkylen svårare att få ihop, men jämfört med vindkraft så fortsätter ändå solkraften att öka, säger Patricia Håkansson, hållbarhetschef på Sparbanken Skåne.
I Skåne ökade den installerade effekten från solceller med 18 procent under 2024, jämfört med 65 procent under 2023. Den största ökningen skedde i nordvästra Skåne och den lägsta i sydost.
Vindkraften hade även den en svag utveckling i vissa delar av regionen. I sydöstra Skåne minskade den installerade effekten under 2024, medan den ökade mest i nordost. Totalt sett ökade vindkraftsinstallationen i regionen med 1 procent under 2024, efter att ha varit oförändrad 2023.
Sparbanken Skåne publicerar varje år Vår framtid för att ge en samlad bild av klimatomställning och hållbarhetsinitiativ. Rapporten tas fram tillsammans med Øresundsinstituttet.
– Det blåser motvind när det gäller klimatomställningen, det är tydligt både i Sverige och internationellt. I detta läge är det viktigt att också titta på de insatser som faktiskt görs. Inte minst kommer transportsektorn att behöva stora mängder förnybar energi om klimatmålen ska kunna nås, säger Patricia Håkansson.
Årets rapport fokuserar särskilt på Skånes transportsektor och vilka förutsättningar som finns för att elektrifieringen ska kunna öka.
– Det är helt avgörande för oss som bank att förstå klimatomställningen och vilka behov den medför. Därför har vi etablerat denna serie med rapporter om hur klimatarbetet utvecklas i vår region, säger Patricia Håkansson.
Fakta ur rapporten
- De produktionsbaserade växthusgasutsläppen i Sverige ökade med 5,8 procent till 51,6 miljoner ton CO2e under förra året. För Skåne finns ännu inga uppdaterade siffror, eftersom regional statistik kommer med ett års fördröjning.
- Transportsektorn står för 36 procent av Skånes utsläpp. Personbilar står för 63 procent av transportsektorns utsläpp, tunga lastbilar för 21 procent och lätta lastbilar för 11 procent.
- 81 procent av Skånes personbilsflotta drivs av bensin eller diesel, medan 19 procent är elbilar, hybrider eller annat.
- Den första tunga ellastbilen började användas i Skåne 2019. I slutet av 2024 fanns nästan 100, vilket är en fördubbling på ett år.
- Trots ökningen är endast omkring 1 procent av de tunga lastbilarna i Skåne eldrivna. Marknaden för tunga ellastbilar befinner sig i en etableringsfas, medan lätta ellastbilar växer snabbare. Eldrivna personbilar är på väg in i en mognadsfas.