Finlands nya landsvägsfärja heter Elektra och kommer att trafikera rutten Nagu-Pargas i Åbolands skärgård, skriver Nya Åland.
Elektra ska vara både Finlands största men också landets mest miljövänliga färja. En hybridfärja som främst drivs på landproducerad el och försedd med dieseldrivna generatorer.
- Det är intressant med Finlands första batteridrivna färja. Man vill vara med där utvecklingen leder, säger Kaj Jansson, projektledare för bygget, till Nya Åland.
- Samarbetet med rederiet har gått bra. Kvaliteten på produkten är riktigt bra och vi är nöjda, säger han.
Hela projektet samt hamnanläggningen hamnar på en nota om 20 miljoner euro.
Laddningssystemet innehåller 160 batterier och blir fulladdat på 5,5 minuter. Färjturen mellan Pargas och Nagu tar åtta minuter. Färjan är också rustad med åttio kvadratmeter solceller, men som än så länge ses mer som ett experiment.
- Vi får se hur det fungerar. Vi räknar med att energin från solcellerna ska räcka till belysningen och värmen ombord. Vissa tider på året kommer det att bli ett överskott som sedan matas in i systemet.