Flixbus startar pilotprojekt med solceller på taket

Företaget FlixBus testar olika hållbara alternativ för att bli helt koldioxidneutralt fram till 2030. Foto: Flixbus

FlixBus har installerat solpaneler på företagets grönmålade bussar som trafikerar mellan Dortmund (Tyskland), via Eindhoven (Nederländerna), Antwerpen, Brugge (Belgien) och Calais (Frankrike) till London (UK).

Denna rutt bedrivs av Kupers Touringcars i Nederländerna. Kupers deltar som partner i detta solenergiprojekt. Solpanelerna genererar kraft för bussens elektriska generator. Detta minskar effektivt bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.

Solpanelerna, som har installerats på Flixbussens tak, är ultratunna och extremt lätta. Följaktligen är även luftmotståndet minimalt..

Solpanelerna på taket kommunicerar med generatorn i bussen via en reglerande laddningsanordning. Den nya tekniken laddar bussbatteriet främst med hjälp av solenergin, vilket avlastar växelströmsgeneratorn, vilket i sin tur sparar på bränsle.

Under försöksperioden sparades i genomsnitt 1,7 liter diesel per 100 km. Med en medelräckvidd på 600 kilometer per dag uppgår den dagliga bränslebesparingen till cirka 10 liter.

Solpanelerna förväntas producera mer energi under sommaren. Batteriet levererar i sin tur elen för all elektronik ombord, inklusive USB-portar, uttag, luftkonditionering, wi-fi och underhållningssystemet. Med den nya tekniken bedrivs därmed all utrustning ombord med solenergi.

Inom ramen för detta pilotprojekt samarbetar FlixBus med Trailar, ett brittiskt företag som erbjuder innovativa transportlösningar med syfte att minska miljöpåverkan från kommersiella fordon.

"Solbussen" åker för närvarande två gånger i veckan från Dortmund till London. Efter 1 april kommer servicens frekvens att utvidgas till en avgång per dag.

Jesper Vis, VD för FlixBus Benelux, säger att efter utvärderingen av projektet kommer Flixbus kanske utvidga detta tillvägagångssätt till fler bussar eller till och med alla bussar inom bussföretagets linjenät.