Solar Charge 2020 ökar andelen solladdade elbilar

Projektets syfte är att tillgodose det ökade behovet av el för det växande antalet elbilar som trafikerar de europeiska vägarna. Foto: Solelia Greentech
Per Wickman, vd på Solelia Greentech i Uppsala och projektets initiativtagare. Foto: Solelia Greentech

Våren 2016 gick startskottet för EU-projektet ”Solar Charge 2020”, som bedrivs i samverkan mellan Uppsala och norska Tromsö. Projektets syfte är att tillgodose det ökade behovet av el för det växande antalet elbilar som trafikerar de europeiska vägarna. Tanken är att Solar Charge 2020 ska bidra till att öka andelen elbilar som laddas med lokalt producerad solel.

 

 

Behovet av laddplatser för elbilar ökar snabbt i Europa, vilket innebär en ökad belastning på elnätet. En lösning är att producera mer solel lokalt och via så kallade smarta elnät ladda elbilar för att minska belastningen. Inom ramen för Solar Charge 2020, som pågår fram till slutet av 2018, kommer Uppsala kommun att bygga ut nätet av solelsförsörjda laddstolpar för elbilar. Uppsala Universitet ska dessutom anställa nya forskare för att analysera hur solel produceras och konsumeras i systemen och hur resultaten och tekniken kan användas på bästa sätt. Projektet har initierats av Solelia Greentech och genomförs i ett projektkonsortium med norska och svenska aktörer, som Uppsala kommun, Uppsala parkeringsaktiebolag och Tromsö Fylkekommune.

Tar fram europeiska kravspecifikationer

– Inom ramen för Solar Charge 2020 länkar vi samman laddning av elbilar med produktion av solenergi genom att uppföra större system för solladdning i såväl Uppsala som Tromsö. En viktig målsättning är att demonstrera och utvärdera olika strategier för storskaliga lösningar där laddning av elbilar matchas med lokal produktion av solel. Ytterligare en målsättning är att formulera och testa ett affärsmässigt upplägg som fungerar bra för samtliga inblandade, såväl solelsproducenter som elbilsägare och elbolag, säger Per Wickman, vd på Solelia Greentech i Uppsala och projektets initiativtagare.

För att göra det enklare för kommuner, företag och organisationer att köpa utrustning och teknik för de nya laddningssystemen ska man inom ramen för projektet ta fram kravspecifikationer för systemen. Kravspecifikationerna ska dessutom anpassas så att de kan användas i de flesta europeiska länder.

Inventerar laddningsplatser i Uppsala och Tromsö

– Tanken är att nyttja elbilarnas lagringskapacitet i form av bilbatterier. Vi kommer i första hand att ansluta relativt storskaliga solelsproducenter, exempelvis skolor och andra kommunala fastigheter. Vi håller på att bygga upp något vi kallar för Solbanken, ett mät- och informationssystem som samlar information om elbilsanvändare och solelsproducenter och även bidrar till att matcha behoven hos dessa två grupper, säger Per Wickman.

Projektet har hittills pågått i drygt sju månader. För närvarande pågår arbetet med att inventera de laddningsplatser för elbilar som finns i såväl Uppsala som Tromsö.

– Det råder ingen tvekan om att vi befinner oss mitt i ett teknikskifte på transportsidan. Ett syfte med projektet är att fler elbilar runtom i Europa i första hand laddas med förnybar el. Det behövs öppna lösningar som bäddar för ett välfungerande samarbete mellan solelsproducenter, elbilsägare och elbolag, avslutar Per Wickman.

Fakta

Solar Charge 2020

Ett EU-projekt som bedrivs i samverkan mellan Uppsala och norska Tromsö. Syftet är att tillgodose det ökade behovet av el för det växande antalet elbilar som trafikerar de europeiska vägarna. Tanken är att Solar Charge 2020 ska bidra till att öka andelen elbilar som laddas med lokalt producerad solel. Projektet har initierats av Solelia Greentech och genomförs i ett projektkonsortium med Uppsala kommun, Uppsala parkeringsaktiebolag och Tromsö Fylkekommune.