Mötesplatsen för dig inom Solenergibranschen, dec, 18 2018
Latest News

Elbil Sion från tyska Sono Motors med solceller på karossen

Sono Motors kan inte klaga på ointresse från samhällets sida. I den första fasen av crowdfunding kom omkring 300 000 euro inom tre dagar. Foto: Sono Motors
Sono Motors kan inte klaga på ointresse från samhällets sida. I den första fasen av crowdfunding kom omkring 300 000 euro inom tre dagar. Foto: Sono Motors
Sion har nästan heltäckande solcellpaneler för självförsörjning på karossen. Bild: SonoMotors
Sion har nästan heltäckande solcellpaneler för självförsörjning på karossen. Bild: SonoMotors
Published by
Markku Björkman - 13 sep 2018

Det tyska start-up-företaget Sono Motors och dess grundare Navina Pernsteiner, Jonas Christians, Laurin Hahn, har lyckats utveckla en elbil som redan har beställt av 7000 i Tyskland och även av tusentals svenskar. Under 2019 går Sion i produktion, med revolutionerande detaljer.

Bilen har redan inspirerat så många att företaget har fått de pengar som de behöver från otaliga investerare, enligt Sono Motors. Nu har Tysklands Förbundsministerium för transport tilldelat företaget det tyska mobilitetspriset 2018 för Sion. Under tiden har intresserade parter gjort mer än 10 000 provkörningar. Under tiden arbetar 70 specialister i företaget.

• Sion kan ladda en annan bil tack vare "BiSono-funktionen". Den kan också ladda andra prylar, som elektriska verktyg och mobiltelefoner.

• I interiören finns en särskild typ av mossa som filtrerar upp till 20 procent av partiklarna från luften utifrån.

• Instrumenten är föredömligt enkla. Mätarna framför föraren visar bara det nödvändigaste.

Bilen har låsningsfria bromsar, larm, krockkuddar för förare och passagerare samt antisladdsystem, men fler krockkuddar och autobroms lyser med sin frånvaro. 

Bilen har nästan inga egenutvecklade komponenter, utan delarna hämtas från olika underleverantörer.

Som verkställande direktör kunde en professionell person från fordonsindustrin nyligen anställas i spetsen för Sono Motors. Thomas Hausch var VD på Nissan Europe och kämpade för Japans elektriska strategi. Nu driver Hausch verksamheten som COO (Chief Operating Officer) hos Sono Motors.

Första informationen, tekniska data, priser:

Sion från Sono Motors: 5 platser, 250 km räckvidd med batteri, åtta timmars laddning av batteriet trots regn, dessutom solpaneler för självförsörjning på karossen.
Pris: ca 16.000 euro, batteri med 35-45 kilowatt
Service i oberoende verkstäder. Reservdelarna kommer med kurir
Testkörning i olika tyska städer möjliga

Solarclarity - Leon Langeveld, exportansvarig. – Vi har varit aktiva i Sverige i drygt två år och till synes är marknaden här ungefär där Nederländerna var för några år sedan. Den utvecklas väldigt snabbt och blir det samma typ av förhållande som på den holländska marknaden kommer det finnas gott om utrymme för fler företag att ge sig in i leken. Solel är en av få energikällor som ingen är emot. När det gäller vindkraftverk så vill man inte se dem och det klagas alltid på kärnkraft men solenergi går hem oss alla. Det är därför det blir så populärt vilket i sin tur gör det ekonomiskt, det är nog det enda sättet att gå vidare.
Solarclarity - Leon Langeveld, exportansvarig. – Vi har varit aktiva i Sverige i drygt två år och till synes är marknaden här ungefär där Nederländerna var för några år sedan. Den utvecklas väldigt snabbt och blir det samma typ av förhållande som på den holländska marknaden kommer det finnas gott om utrymme för fler företag att ge sig in i leken. Solel är en av få energikällor som ingen är emot. När det gäller vindkraftverk så vill man inte se dem och det klagas alltid på kärnkraft men solenergi går hem oss alla. Det är därför det blir så populärt vilket i sin tur gör det ekonomiskt, det är nog det enda sättet att gå vidare.

Mingel på Solelmässan