Mötesplatsen för dig inom Solenergibranschen, sep, 25 2017
Latest News

Nuon Solar Team stöter på batteriproblem inför World Solar Challenge

 Foto: Nuon/Vattenfall News
Foto: Nuon/Vattenfall News
Published by
Jessica Nejman - 12 sep 2017

Snart är det dags för årets World Solar Challenge, men Nuon Solar Team har stött på ett problem för det handgjorda batteriet, som är avgörande för att driva solbilen i den 3 000 kilometer långa tävlingen över Australien, skriver Nuon i ett pressmeddelande.

Just nu är batteriet fast i Singapore. Fraktförsök till Australien har hittills misslyckats.

På grund av tidigare problem med mobiltelefonbatterier är flygbolagen tveksamma till att tillåta icke-standardiserade batterier ombord på flygplan. Detta gäller även när batteriet är oladdat (som är fallet här). Men lagmedlemmarna från Delfts Tekniska Universitet redan börjat jobba på en plan B: att själva bygga ett nytt batteri på plats.

Laget har beställt anpassade batteridelar från Japan. Planen är att försöka bygga ett batteri på plats i Australien.

– Även om vi satsar allt på att lösa batterifrågan, riskerar båda planerna att ändå misslyckas, erkänner teamledaren Sander Koot.

– Vi letar nu efter en rutt som tillåter oss att ta med batteriet från Singapore till Darwin. Det kan fungera, men den här alternativa vägen kommer inte att bli snabb. Batteriet kan till och med bli strandsatt på någon annan plats. Teamet har redan gjort en stor insats för att få batteriet till Singapore, och i slutändan måste vi kanske skicka det via Moskva. En annan möjlig väg är att skicka den över land till Kuala Lumpur, sedan via flygfrakt till Sydney, och därifrån landvägen till Darwin. Men även om allt går enligt plan, kommer det att vara på håret, eftersom vi också måste hinna utföra en rad tester, säger han.

Men att bygga ett batteri är också tidskrävande.

– Vi försöker nu beställa delar som ska skickas till Darwin från Japan, så att vi kan bygga ett nytt batteri här. Det här är också en tidskrävande process. Men om vi måste göra det gör vi det. Att inte komma till start är helt enkelt inte ett alternativ för oss, säger Sander. Det är fantastiskt att se hur alla är engagerade i att lösa detta problem, särskilt vår huvudsponsor och universitetet.